Tre marknadsföringstips till din webbshop

Tre marknadsföringstips till din webbshop

Det är roligt att driva en webbshop, vare sig det är en heltids- eller bisyssla; ett kreativt projekt som ger dig mer ekonomisk frihet. Problemet är att få kunder. Det är enkelt att starta en webbshop, mycket svårare att verkligen få den att generera inkomst. Här kommer tre marknadsföringstips för webbshoppen.

Vikten av marknadsföring

Utan marknadsföring kommer din e-handel inte att få kunder. Konkurrensen på nätet är stor och det finns tusentals webbshopar som vill ha samma kunder. Därför är det viktigt att verkligen satsa på just marknadsföring. Är det så att coronapandemin försämrat din ekonomiska situation, så kan du ta ett företagslån hos Qred, för att satsa dig igenom krisen eller betala de viktigaste räkningarna.

1Nischa webbshopen

Först och främst måste du ha en nischad webbshop för att lyckas. HM kan både sälja sportkläder, klänningar och handdukar, men det kan inte nya webbshoppar. Välj ut ett område eller stil och satsa på det. Sedan kan du bygga ut shopen eftersom. Du måste också ha en tydlig målgrupp som du vänder dig till: sportskor till 65-åringar med fotproblem eller trailskor till ultralöpare.

2Youtube

Youtube är din bästa vän som webbshopsägare. Skapa infomercials om dina produkter och lägg ut dem på Youtube. Om du säljer bildelar kan du skapa informativa filmer om de olika bildelarna och visa hur man använder dem. Skapa också undervisningsfilmer som visar dina kunder hur de kan lösa ett problem. En advokat kan förklara ”blocketjuridik” och en frisör kan visa hur man skapar en festfrisyr á la 50-talet. Fokus i både infomercials och undervisningsfilmer är alltid produkten eller kunskapen. Det finns ingen person som kommer att skriva in ditt företagsnamn i sökfönstret när de ska köpa en ny cykel eller hitta jeans till just deras kroppstyp. Både filmernas namn och fokus måste utgå ifrån hur dina kunder tänker.

3 Goodiebag

Skicka alltid med en liten extraprodukt i alla paket, en liten goodiebag. Köp in passande profilprodukter med företagets logga och skicka med dem i alla paket. Gärna profilprodukter som kunderna använder i sin vardags. Det finns en anledning till att just pennan, muggen och kepsen är så populära reklamprodukter.

Kommentarer är stängda.
nisarg