Planera långsiktigt och lyckas med din webbshop

Planera långsiktigt och lyckas med din webbshop

För att lyckas med din webbshop måste du tänka långsiktigt och planera. Det tar tid att bygga upp en kundkrets, att få sajten att fungera ultimat och hitta vilka produkter som verkligen säljer.

Planera långsiktigt

Eftersom det är enkelt att starta företag på internet, vare sig det handlar om bloggar, webbshoppar, plattformar eller Youtubekanaler, så är konkurrensen enorm. Som svensk konkurrerar du både med andra svenska företag, men också nordiska och engelsktalande. För att lyckas måste du göra en grundlig planering. På sista tiden har journaling blivit stort, att analogt skriva och planera. När du skriver för hand måste du tänka efter, du kan också vara mer kreativ genom att göra mindmaps och dra streck. Du hittar ett stort utbud av kalendrar och almanackor hos OfficeDepot. Köp en snygg kalender och börja planera din webbshop på allvar.

Bygg upp din kundkrets

Det tar tid att bygga upp en kundkrets. Först måste du lyckas med marknadsföringen och verkligen hitta din kundgrupp. För det andra ska besökarna inte bara gå in på din webbshop, utan också börja köpa av dig. För det tredje ska kunderna återkomma. Det är tre viktiga steg som du måste fokusera på för att få e-handeln att växa. Ett tips är att starta en Youtubekanal där du berättar vilken nytta man kan ha av dina produkter. Om du säljer hundsaker kan du göra ett klipp som visar hur man lär hunden att sitta eller så berättar du intressant fakta om olika hundraser.

För att få återkommande kunder bör du satsa på nyhetsbrev. Erbjud alla som går in på webbshoppen att skriva upp sig för nyhetsbrevet. Ett lyckat nyhetsbrev innehåller intressanta erbjudanden, så skicka det bara när du har något rikligt maffigt att erbjuda. Då blir dina nyhetsbrev intressanta för dina kunder.

Kommentarer är stängda.
nisarg