Handla på nätet – detta ska du tänka på
Att handla och shoppa på nätet har blivit mycket vanligt. Sanningen är att det är så populärt att många faktiskt föredrar att handla online framför fysiska butiker. Den främsta orsaken är att man vill få tillgång till bättre priser och ett större utbud, men även smidigheten att få produkterna hemlevererade är naturligtvis ett plus.
[IMAGE=d6uxfLcMq1ik.png]
Med tanke på alla hemsidor och e-handelsbutiker som finns idag behöver man ibland se upp. Det kan finnas fula fiskar därute som bara försöker få tag i dina pengar, och som aldrig planerar att skicka någon produkt. Därför är försiktighet ett måste om du handlar från en butik som du inte känner till sedan tidigare. Har du en egen e-handelsbutik är det precis lika viktigt att du tänker på att vara professionell. Dina kunder behöver ha enkel tillgång till support, trygga betalningsmetoder och bra köpvillkor. Genom att anlita ett företag som hjälper dig med din affärsutveckling kan du förbättra din kommunikation.
[IMAGE=c71er1e6A07R.png]
Detta ska du vara uppmärksam på
[IMAGE=ea2dy2bKRxgk.png]
Det finns vissa saker som man bör vara lite extra uppmärksam på. Bland annat bör du dra öronen åt dig om du tycker att erbjudandet som sajten har är lite för bra. Det kan vara att priserna är märkligt låga eller att du erbjuds mirakelprodukter, till exempel en kräm som ska få dig att bli av med alla celluliter på en vecka. Handlar du utanför EU behöver du också säkerställa att du har ångerrätt, villkoren kan nämligen variera kraftigt.
Testa företaget
Om du är intresserad av att handla från en viss e-butik kan du enkelt testa företaget innan. Det gör du genom att först kontrollera att det finns ett litet hänglås framför hemsidans namn i webbläsaren. Det betyder att sidan är krypterad och att dina uppgifter inte kommer att hamna i felaktiga händer. Du bör även läsa igenom de fullständiga köpvillkoren. Ta inte för givet att alla sajter fungerar likadant!
Ett annat riktigt bra sätt att se om ett företag är seriöst eller inte är genom att kontakta kundsupport. Ett företag som värnar om sina kunder och som vill utvecklas ser till att vara nåbara. Du kan antingen använda chatt om en sådan finns tillgänglig, men även mejl och telefonnummer är bra verktyg. Om du inte får tag på någon eller om samtalet bara kopplas bort bör du vara på din vakt. Risken är då stor att telefonnumret inte finns, eller företaget i sig om det vill sig illa.
Att handla på nätet behöver inte betyda att något dåligt kommer att hända. I majoriteten av alla fall kommer du med största sannolikhet att få din produkt levererad som önskat. Känner du dig osäker på betalningsmetoderna rekommenderar vi att du betalar med kreditkort eller faktura. Då kommer du nämligen att omfattas av konsumentkreditlagen, vilket ger ett extra skydd.